Gepost op
July 15, 2021
-
Joran Simoens
<p>Geen sector die sinds de introductie van het internet zoveel makkelijker is geworden dan de verkoop van privéspullen. Geen tijd en geld steken in advertenties in de krant, maar gewoon een foto nemen en op internet gooien. In goede staat en met een beetje geluk recupereer je zo een groot deel van je geld. Zeker met een auto wil je zoveel mogelijk terugkrijgen. Alleen: hoe pak je zoiets het slimst aan? Gelukkig bestaan er genoeg tips die je helpen om een groter bedrag uit de brand te slepen. De rode draad? Moeite & tijd erin steken levert altijd een voordeel op.</p><h3 id="e5hgk">Op welke website moet ik mijn auto verkopen?</h3><p>Als je graag veel antwoorden wil, is het slim zoveel mogelijk websites te gebruiken. Hoeveel je uiteindelijk gebruikt, doet er ook niet veel toe. <strong>Wel belangrijk is dat je je profiel en zoekertje zo goed mogelijk uitbouwt</strong>. Voeg veel foto's toe, vermeld voldoende gegevens en voorzie geïnteresseerden van al je contactgegevens. Hoe meer inhoud je zoekertje bevat, hoe meer kopers ook het gevoel krijgen dat je te vertrouwen bent. </p><p>Wil je snel en makkelijk kunnen communiceren, dan is <a target="_blank" href="https://www.2dehands.be/l/auto-s/">2dehands.be</a> de beste website om je auto te verkopen. <strong>Als één van de weinigen biedt het een chatfunctie aan waardoor kopers en verkopers efficiënt kunnen praten</strong>. Mocht je dus liever niet gestoord worden met telefoonoproepen, kan je op deze manier nog steeds goede afspraken maken en informatie uitwisselen. Anders blijft telefoneren de beste manier om afspraken te maken. Bovendien hoor je zo meteen hoe geïnteresseerd de koper is. </p><h2 id="2vote">Hoe maak ik een goed zoekertje?</h2><p>Zoals gezegd is het belangrijkste om alles zo compleet mogelijk in te vullen. Misschien vraag je nog te veel geld of is je auto niet in perfecte staat, maar een duidelijke structuur kan wonderen doen. Kopers krijgen zo bijvoorbeeld niet het gevoel dat je bewust informatie achterhoudt om de prijs te drukken. Die vertrouwensband al vanaf het begin proberen vestigen geeft je zo meer kans op geïnteresseerden die willen afspreken. <strong>Zeggen waarom je de auto wegdoet, kan hier een grote troef zijn</strong>. Veel verkopers reppen er met geen woord over. Daardoor vrezen er veel kopers dat er iets mis is met de wagen. Als jij je wagen wegdoet omdat je zelf iets groter wil of een bedrijfswagen krijgt, weten kopers ook dat de reden persoonlijk is en niet aan de wagen ligt.</p><p>Met een auto in perfecte staat is het natuurlijk niet moeilijk om hem in de spotlights te zetten. Maar wat als hij al wat ouder is of met duidelijke mankementen kampt? De raad die we dan geven is experimenteel om te springen met je fotografie. Was en stofzuig hem eerst grondig. Zoek een mooie locatie tijdens de ochtend of de namiddag - dan is het licht het mooist. Dan is het vooral een kwestie van compositie. <strong>Sta er niet recht voor, maar probeer uit verschillende hoeken en standpunten foto's te nemen</strong>. Kikkerperspectief zorgt er bijvoorbeeld voor dat je auto indrukwekkender overkomt. Als u er zelf talent voor heeft, of iemand kent die met Photoshop overweg kan, is het goed om achteraf nog enkele aanpassingen door te voeren.</p><figure class="embed regular "><div class="embed-container"><blockquote class="twitter-tweet"><p lang="nl" dir="ltr">Papa zet onze auto online vo te verkopen, in letterlijk 2 minuten istie verkocht hahaha wat</p>— Lenkie (@lenkaver) <a href="https://twitter.com/lenkaver/status/885554515881144320?ref_src=twsrc%5Etfw">July 13, 2017</a></blockquote>
<script async src="https://platform.twitter.com/widgets.js" charset="utf-8"></script>
</div><figcaption>Dat het soms snel gaat, wordt heel duidelijk door dit geval</figcaption></figure><h2 id="9t7f0">Hoe onderhandel ik de verkoop persoonlijk?</h2><p>Heb je iemand gevonden die de wagen wil kopen? Dan komt die persoon waarschijnlijk eerst nog eens een kijkje nemen. Als de prijs reeds is afgesproken, zal er wellicht niets meer veranderen aan de verkoop. Toch proberen veel kopers bij zo'n inspectie nog wat van de prijs af te dingen. <strong>Onderhandelen kan in principe geen kwaad zolang je voor jezelf een grens stelt</strong>. Robert Putnam, een bekende politicoloog, stelde<a href="https://en.wikipedia.org/wiki/Two-level_game_theory"> dat een diplomaat internationaal meer macht heeft wanneer de nationale regering duidelijke limieten stelt</a>. In dezelfde trend kan je tijdens je onderhandeling met de verkoper altijd verwijzen naar je minimum prijs om duidelijk te maken dat je er niet onder gaat. (bv. "Ik heb mijn vrouw beloofd niet lager te gaan dan..."). </p><p>Een andere tip is je goed, héél goed, informeren over gelijkaardige auto's. Als jij 20% boven de prijs van de meeste auto's ligt, kan je nog zo goed onderhandelen als je wil, er zijn weinig kopers die zo'n bod accepteren. Ook in het geval van blutsen ligt het voordeel bij de koper. Die kan zijn bod laten zakken zonder dat je er weinig van kan zeggen. <strong>Daarom som je best op voorhand de sterktes van je wagen op en hoe die zich verhouden tot andere wagens</strong>. Alleen door zoveel mogelijk te weten, sta je sterk in je schoenen en vergroot je de kans op een prijs waar beide partijen van de verkoop zich in kunnen vinden. </p>
<div class="w-embed w-script">
<!-- strchf script -->
<script>
if(window.strchfSettings === undefined) window.strchfSettings = {};
window.strchfSettings.stats = {url: "https://hopala.storychief.io/nl/hoe-verkoop-ik-mijn-auto-online?id=1569643992&type=26",title: "Hoe verkoop ik mijn auto online?",id: "c592974e-8586-458b-8315-f2be91305321"};
(function(d, s, id) {
var js, sjs = d.getElementsByTagName(s)[0];
if (d.getElementById(id)) {window.strchf.update(); return;}
js = d.createElement(s); js.id = id;
js.src = "https://d37oebn0w9ir6a.cloudfront.net/scripts/v0/strchf.js";
js.async = true;
sjs.parentNode.insertBefore(js, sjs);
}(document, 'script', 'storychief-jssdk'))
</script>
<!-- End strchf script --></div>