Gepost op
July 15, 2021
-
Joran Simoens
<p><strong>Autoverzekeringen is geen onderwerp waar je veel over nadenkt tijdens je dagelijkse leven. Toch zijn er belangrijke vragen die je wel eens te binnen schieten, maar waar je niet meteen een antwoord op vindt. Hoe wordt die premie bijvoorbeeld berekend? En wat zijn al die jargonwoorden die in mijn contract opduiken? Tast niet langer in het duister en zorg dat je perfect weet hoe het hele proces in zijn werk gaat.</strong></p><p><strong>TL;DR</strong></p><p>1)<strong> </strong>Een basis autoverzekering is verplicht</p><p>2) Een autoverzekering kan je uitbreiden met verschillende supplementen</p><p>3) Jonge mensen en oude mensen betalen veel meer voor hun premie</p><p>4) Begrijp de termen om geld te besparen</p><h2 id="evdsv"><strong>Is een autoverzekering verplicht?</strong></h2><p><strong>Kort antwoord: ja, absoluut. </strong>Als je erover nadenkt dit niet te nemen, ga je best even in achteruit om op je beslissing terug te komen. <strong>Zonder verzekering rondrijden kan je namelijk een boete of gevangenisstraf opleveren</strong>. Al sinds 1992 verplicht de overheid elke chauffeur om minstens een BA (Burgerlijke Aansprakelijkheid ) verzekering af te sluiten voordat die met zijn auto gaat rijden. We zeggen minstens omdat je die zelf nog kan uitbreiden, zoals we verder in dit artikel uitleggen. De verzekering zelf dekt zowel de materiële als lichamelijke schade aan een ander wanneer jij een ongeval veroorzaakt. <strong>Let hier wel op dat de verzekering alleen jou persoonlijk dekt.</strong> Als je je vrouw, vriend of andere kennis met je auto laat rijden en ze veroorzaken een ongeval zijn ze dus niet verzekerd.</p><h2 id="5315j"><strong>Welke onderdelen bestaan er?</strong></h2><p>Als we het hebben over onderdelen spreken we beter over supplementen. Een BA verzekering is namelijk verplicht maar dekt enkel de schade aan derden (iemand anders dus). Wil je ook je eigen schade dekken, moet je kijken naar een omnium of een mini-omnium. De uitleg geven we verder in het artikel, maar onthoud nu vooral dat een omnium gewoon een omhulsel is van de soort schade waar je je tegen wilt verzekeren. De meest voorkomende daarvan zijn als volgt:</p><ul><li>Glasbreuk</li><li>Diefstal</li><li>Brand</li><li>Schade door een natuurramp</li><li>Aanrijding met dieren</li><li>Terugbetaling van je wagen, ook al heb jij een ongeval veroorzaakt (enkel bij volledige omnium)</li></ul><p>Zoals je ziet zijn de verschillende supplementen geen overbodige luxe. Afhankelijk van waar je woont is minstens één van deze aspecten bijzonder aanwezig in de dagelijkse risico's. Het is dan ook geen makkelijke keuze als je het prijsverschil met een BA verzekering ziet. Overloop dus zeker de mogelijke risico's die je kan lopen met een auto.</p><h2 id="qq0b"><strong>Wat beïnvloedt de prijs van mijn verzekering?</strong></h2><h3 id="cthe2">Leeftijd</h3><p>Hoe oud je bent speelt een grote rol in de prijs die je moet betalen voor je verzekering. Zo is het voor jonge mensen (onder de 26) vaak heel moeilijk een betaalbare verzekering te krijgen. Zij betalen soms tot €2000 per jaar.<a href="https://www.autoverzekering-berekenen.be/faq/jongeren-betaalbare-premie-prijs.html"> <u>Hen wordt aangeraden een tweedehandswagen te kopen of te kiezen voor een model met een minder krachtige motor</u></a> (ja, ook dit speelt mee in het bedrag dat je betaalt).</p><p>Ook oudere mensen krijgen moeilijker een betaalbare autoverzekering. Omdat deze leeftijdscategorie volgens onderzoek meer ongevallen veroorzaakt gaat je premie dus omhoog. Voor hen gelden dezelfde suggesties, al kan het openbaar vervoer met een seniorenabonnement ook een alternatief zijn.</p><p>Om samen te vatten: jong en oud betalen een stuk meer, iedereen in de tussencategorie hoeft zich minder zorgen te maken over zijn of haar aantal verjaardagen.</p><h3 id="b5ltq">Type wagen</h3><p>We hintten er al naar in een vorige alinea:<strong> je premie varieert afhankelijk van met welke auto je rijdt</strong>. Hierbij zijn enkele kenmerken belangrijk. De kracht van je motor bijvoorbeeld: één die serieus kan optrekken, houdt meer risico in en moet dus meer betalen. <strong>Daarnaast zien we ook dat de waarde van je auto meespeelt</strong>. Een duur model kost de verzekeraar hypothetisch ook meer wanneer die perte totale wordt gereden. Daarom gaat je premie preventief omhoog.</p><p>Er zijn helaas ook factoren die je op voorhand moeilijk kan controleren. De duurzaamheid van je wagen is daar één van. Verzekeraars zijn doorgaans goed op de hoogte welke modellen en merken voor meer problemen zorgen.<strong> Als ze weten dat jouw specifieke wagen vaak binnen een aantal jaren mankementen toont, zal ook hier je premie de hoogte ingaan</strong>. Investeer je liever in een auto die normaal lang meegaat, mag je je dus wel verwachten aan een lager bedrag.</p><h3 id="5c7gb">Woonplaats</h3><p>Ja, we zijn serieus: waar je woont heeft echt een invloed op je autoverzekering. De reden daarvoor is dat je in sommige gemeenten/steden meer kans maakt om een ongeval te hebben. Algemeen kunnen we zeggen dat in een stad wonen je premie verhoogt.<a href="https://moneytalk.knack.be/geld-en-beurs/verzekeren/kostprijs-autoverzekering-afhankelijk-van-woonplaats/article-normal-615375.html"> <u>Zo betaal je in Brussel €1020 en in het dorpje Moen €747 voor dezelfde wagen</u></a>. Voor die winst van een kleine €300 hoef je natuurlijk niet te verhuizen, maar het is wel een factor om in het achterhoofd te houden. Wees dus zeker dat je deze ook gebruikt wanneer je verzekeringen met elkaar vergelijkt.</p><h3 id="ejdio">Rijgedrag</h3><p>Deze kon je misschien wel al raden. Het is ook niet onlogisch dat zij die vaak brokken maken met meer argwaan behandeld worden. Met een verleden vol incidenten krijg je op zich al minder kansen op een verzekering. En als je dan toch iemand vindt die je een kans wilt geven, mag je je verwachten aan een serieuze premie.</p><p>Is je lot daarmee voor de rest van je leven bezegeld? Nee, niet meteen. Via een systeem met de poëtische naam Bonus-Malus, dat we verder in dit artikel uitleggen, kan je stapsgewijs naar een lagere premie werken. Concreet wil het zeggen dat elk jaar dat je zonder ongevallen rijdt, je minder moet betalen aan de verzekering. Hou je dat lang genoeg vol, kan je dus evolueren naar een normale premie, ondanks je verleden.</p><h3 id="9h0in">Afstand</h3><p>Ook afstand speelt een rol wanneer je een verzekering wil afsluiten. De logica hierachter is natuurlijk dat hoe meer je je wagen gebruikt, hoe meer kans er is dat je bij een ongeval betrokken raakt. In de meeste gevallen noteer je op het einde van het jaar het aantal kilometers dat je hebt afgelegd. Die verwerkt je verzekeraar vervolgens in de berekening van je premie. Sommige verzekeringen geven kortingen als je minder dan een bepaald aantal kilometers per jaar rijdt. Heb je voldoende alternatieven om van A naar B te reizen, kan je dus veel geld besparen op de verzekering.</p><p>Een andere methode die veel verzekeraars hanteren is de kilometerverzekering. Simpel gezegd betaal je hier per kilometer die je aflegt. Vooral mensen die hun auto weinig gebruiken halen hier voordeel uit. Zij geven op voorhand een aantal kilometers dat ze verwachten te rijden. Als je op het einde van het jaar minder of meer hebt gereden betalen zij jou of jij hen het verschil terug. Belangrijk hier is dat als je meer kilometers dan afgesproken rijdt en een ongeval veroorzaakt, dit serieuze gevolgen kan hebben.</p><h2 id="516ld"><strong>Welke termen moet ik zeker kennen?</strong></h2><h3 id="bqb68">Franchise/vrijstelling</h3><p>De franchise is het bedrag dat je na een ongeval zelf moet betalen. Dit wordt vaak op voorhand afgesproken met de verzekeraar. Een voorbeeld:je hebt een franchise van €500 in je contract en iemand rijdt je aan, met een schade van €3000 tot gevolg. De verzekering betaalt je dan 'slechts' €2500 uit.</p><p><strong>Waarom moet je dit weten?</strong></p><p>Wanneer je een hogere franchise in je contract laat zetten, betaal je een lagere premie. Nadeel is natuurlijk wel dat wanneer je een ongeval hebt de verzekering je een lager bedrag zal uitkeren.</p><h3 id="4eo6c">(Mini-)Omnium</h3><p>Omnium kom je tegen als een type verzekering die je kan afsluiten. Zoals we eerder zagen is enkel een BA verzekering verplicht. Een omnium verzekering kan je zien als een uitbreiding die je beter beschermt dan de BA versie. Zo kan je zelf kiezen welke risico's je liefst gedekt ziet. Voorbeelden gaven we al eerder in dit artikel, maar denk vooral aan diefstal, stormschade, aanrijdingen met dieren... Allerlei zaken die niet verplicht zijn maar je misschien wel een beter gevoel geven.</p><p><strong>Waarom moet je dit weten?</strong></p><p>Een omnium is een stuk duurder dan een BA verzekering, maar zorgt er wel voor dat je veel meer bescherming krijgt wanneer er ongelukken gebeuren. Net zoals bij franchise moet je dus de afweging maken of je meer wilt betalen om beter beschermd te zijn. Een mini-omnium is vaak de gulden middenweg. Deze heeft minder beschermingen, maar is een stuk goedkoper. <strong>📷</strong></p><p>Cijfers komen uit nederland deze keer Bron: InsuranceEurope</p><h3 id="66ku4">Groene kaart</h3><p>Je groene kaart is het bewijs dat je rondrijdt met een verzekering. Je verzekeraar zal je deze zeker bezorgen en vanaf dan hou je hem best ook altijd in je achterzak. Tijdens politiecontroles moet je hem kunnen voorleggen en ook bij een ongeval heb je hem nodig om de aanrijdingsformulieren in te vullen.</p><p><strong>Waarom moet je dit weten?</strong></p><p>Je groene kaart is een officieel document en bovendien verplicht. Op de kaart vind je ook belangrijke gegevens die je altijd kunt raadplegen. Een voorbeeld is in welke landen je gedekt bent wanneer je een ongeval hebt. Op die manier heb je snel de belangrijkste informatie bij de hand.</p><h3 id="edpim">Bonus-Malus</h3><p>We spraken er al eerder over: Bonus-Malus, de term die misschien nog de meeste mensen doet zuchten. En met reden: een duidelijke uitleg is niet evident. <strong>Vroeger volgden alle verzekeraars namelijk dezelfde regels, maar sinds 2004 mogen ze zelf kiezen hoe ze de Bonus-Malus berekenen.</strong> Dat zorgt ervoor dat elke verzekeraar zo zijn eigen variant heeft.</p><p><strong>Waarom moet je dit weten?</strong></p><p>De Bonus-Malus is een methode die verzekeraars gebruiken om je risicofactor in beeld te brengen. De Bonus staat voor de korting die je kan krijgen en de Malus voor het extra bedrag dat je moet betalen wanneer je toch een ongeval meemaakt. <strong>Omdat elke verzekeraar zijn eigen manier heeft om deze te berekenen, informeer je je dus best op voorhand. </strong>Zulke berekeningen zijn niet het soort wiskunde van het derde middelbaar, dus schaam je zeker niet om extra vragen te stellen tot je perfect weet hoe het in elkaar zit. </p>
<div class="w-embed w-script">
<!-- strchf script -->
<script>
if(window.strchfSettings === undefined) window.strchfSettings = {};
window.strchfSettings.stats = {url: "https://hopala.storychief.io/nl/hoe-werkt-een-autoverzekering?id=441822685&type=26",title: "Hoe werkt een autoverzekering?",id: "c592974e-8586-458b-8315-f2be91305321"};
(function(d, s, id) {
var js, sjs = d.getElementsByTagName(s)[0];
if (d.getElementById(id)) {window.strchf.update(); return;}
js = d.createElement(s); js.id = id;
js.src = "https://d37oebn0w9ir6a.cloudfront.net/scripts/v0/strchf.js";
js.async = true;
sjs.parentNode.insertBefore(js, sjs);
}(document, 'script', 'storychief-jssdk'))
</script>
<!-- End strchf script --></div>